• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Egy lépéssel az influenza előtt

       

    influenza-cikk

    Sokak örömére komolyabb mínuszok nélkül vészeltük át a téli hónapok nagy részét. Ám a fagy hiánya nem csak a természetben okoz károkat, de a baktériumok és vírusok terjedésének is kedvez, így egyre nő a náthás és influenzás megbetegedések száma. Ha fáj a torkunk, vagy bedugul az orrunk, sokáig nem is szentelünk nagy figyelmet a kellemetlen tüneteknek.

    Ez nátha esetén nem is okoz gondot, hiszen néhány napos otthoni pihenéssel és házi praktikákkal enyhíthetjük a panaszokat, azonban ha a fentiekhez magas láz, végtagfájdalom és fejfájás is társul, akkor mindenképp érdemes szakorvoshoz fordulni. A tünetek ugyanis influenzára utalhatnak, amely, ha nem kezeljük megfelelően, komoly szövődményeket is okozhat.

    „Sokan úgy gondolják, ha megfáztak, azaz náthásak, nem szükséges az otthoni pihenés. Pedig a náthát is vírusok okozzák, amelyek főként cseppfertőzéssel fertőznek, a levegőben terjednek vagy különböző használati tárgyakon találhatóak. Ezért, ha betegek vagyunk, mindenképp érdemes néhány napot otthon töltenünk annak érdekében, hogy minél hamarabb meggyógyuljunk, és ne fertőzzünk meg másokat.

    Ám ha hirtelen felszökik a lázunk, levertnek érezzük magunkat és izomfájdalom jelentkezik, akkor előfordulhat, hogy influenza vírussal fertőződtünk. Ebben az esetben érdemes háziorvoshoz fordulni, aki az alapos kivizsgálás után eldönti, hogy milyen további kezelésre van szükség” – mondta Dr. Nagy Judit, a Budai Egészségközpont orvosigazgatója, belgyógyásza és foglalkozás-egészségügyi szakorvosa.

    Ahogy minden más betegség, az influenza is megelőzhető, vagy legalábbis elérhetjük, hogy enyhébb tünetekkel vészeljük át a megbetegedést. A megelőzés egyik módja, ha a járvány időszakában kerüljük a zsúfolt, zárt helyeket. Naponta többször mossunk kezet, főleg ha tömegközlekedéssel utazunk, vagy ha olyan közösségben vagyunk, ahol többen is megbetegedtek.

    A másik módszer a helyes táplálkozás. Naponta fogyasszunk nyers zöldséget és gyümölcsöt, amelyek vitamintartalma hozzájárulhat az immunrendszer erősítéséhez. A savanyú káposztának és a sütőtöknek például rendkívül magas a C-vitamin tartalma, ráadásul többféleképpen elkészíthetők, amely változatos táplálkozást biztosít. A téli hidegben sem szabad elhanyagolni a sportolást, amely nem csak az állóképességünket javítja, de az egész napos ülőmunka után átmozgatja a testünket és a hangulatunkra is pozitív hatással van.

    Sokan előnyben részesítik az influenza elleni védőoltást. Aki emellett a védekezési módszer mellett dönt, annak nem árt időben felkészülnie. Az oltás által okozott védettség kialakulásához ugyanis két-három hétre is szükség lehet, így nem elég akkor beadatni, amikor már tombol a járvány. Ráadásul egy nátha vagy egyéb megbetegedés is nehezítheti az oltóanyag beadását, így nem érdemes megvárni a fertőzés elterjedését.

    Bizonyos személyeknek kifejezetten indokolt a védőoltás, például 60 év felettieknek, kórházi dolgozóknak, kisgyermekeknek 6 hónapos kor után a gyermekeknek készült vakcinával, vagy olyan személyeknek, akik munkájuk miatt nagyobb közösséggel érintkeznek