• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Görcsbe rándult lábak

    Sokak számára lehet ismerős probléma, amikor minden előjel nélkül, váratlanul éles fájdalommal görcsbe rándul a vádli, szokatlan pozícióba merevedik a lábfej, a láb alig mozdítható, mintha külön életet kezdene élni. A jelenség hátterében többféle ok lehet.

    Ijesztő érzés, amikor az éjszakai nyugalmat hirtelen hasító fájdalom, a lábizom görcsbe merevedése zavarja meg, és az érintettnek át kell élni, hogy percekig szinte mozgásképtelenné válik, annyira nem engedelmeskedik a lába. A fájdalom intenzitása változó lehet, a viszonylag enyhétől a nagyon erősig, amely már a legfegyelmezettebb embernek is könnyeket csal a szemébe. A talptól a combtőig a láb minden izomcsoportjával előfordulhat, de legtöbbször a lábszár hátsó részén és a lábfejen alakul ki. Az éjszakai izomgörcs nem függ életkortól, bár az idősebbek között gyakoribb.

    Teljesen egészséges sportolók esetében is meglehetősen gyakori a lábszár izmának görcse. Ennek oka az lehet, hogy a fokozottan igénybe vett izomba átmenetileg nem jut elegendő vér, ezért oxigénhiány alakul ki. Ez megtörténhet hideg vízben úszva is, ha a hideg hatására összehúzódnak az erek – ilyenkor az egyedül úszó azonnali segítség nélkül nagy veszélybe kerülhet.

    gorcs

    Mit jelezhetnek a görcsök?
    Az izmok működési zavarának sokféle oka lehet. Nézzük a leggyakoribbakat! Általában azok az izmok hajlamosabbak az éjszakai görcsre, amelyek napközben túl vannak feszítve, terhelve. Sportoláskor a bemelegítés hiánya, illetve a levezető, nyújtó gyakorlatok elmulasztása is kiválthatja a lábizmok görcsét. A nem megfelelő cipőbe szorított láb rosszabb keringése illetve a lábfej boltozatának süllyedése, vagyis a lúdtalp is okozhatja a lábizmok fokozott görcshajlamát. Lehet a háttérben a szervezet folyadékhiánya, ha a napi bevitel nem éri el a két, illetve inkább a két és fél litert.

    A lábikragörcs terheseknél gyakrabban fordul elő, és bizonyos hiányállapotok illetve az elektrolit-háztartás egyensúlyának zavara is kiválthatja, például a nem megfelelő káliumszint vagy a kalcium- és magnéziumhiány. Egyes betegségek velejárója is lehet, így például a veseelégtelenség, érszűkület, visszérbetegség, cukorbaj, a kezeletlen pajzsmirigybetegség, alkoholizmus, májzsugor, idegi rendellenesség, porckorong-elváltozás is az okozója lehet.

    Óvatos mozdulatok
    Izomgörcs beálltával az érintett izmot meg kell próbálni óvatosan megnyújtani, megmozgatni. Ha a vádli és a lábfej görcsöl, a lábfejet, a lábujjakat megfogva húzza a sípcsont felé, álljon fel és nehezedjen a talpára, próbáljon meg járkálni, mozgatni a lábát. Jót tehet a görcsös izmok átdörzsölése, masszírozása, illetve a meleg vagy váltott hőmérsékletű vízzel és izomlazító krémmel való lazítása is.

    A simaizmok görcsös fájdalmát oldó, szájon át szedett gyógyszerek ebben az esetben nem segítenek, de elhúzódó vagy visszatérő görcs esetén helyileg alkalmazható fájdalomcsillapító krém enyhítheti a fájdalmat. Sportolás közben bekövetkező görcsnél is a mozgás abbahagyása, a talp felfelé feszítése, az izom nyújtása, masszírozása segíthet.

    Hogyan előzhető meg?
    A túlerőltetést jobb elkerülni, de a testedzés ebből a szempontból is jó hatású, hiszen a kiegyensúlyozottan, rendszeresen átmozgatott izmok kevésbé hajlamosak a görcsre. A megfelelő folyadékbevitel sokat segít, de nem mindegy az sem, mit iszunk: a koffeintartalmú kávé, tea, kóla és az alkoholos italok vízhajtó hatásúak, míg az ásványvíz, a gyógytea és a levesek nemcsak az elegendő folyadékmennyiséget biztosíthatják, hanem gondoskodhatnak a megfelelő ásványi anyag beviteléről is.

    Sportoláskor, még a ház körüli kocogáskor sem szabad megfeledkezni az izmokat előkészítő bemelegítésről illetve az edzés végén a levezető nyújtásról. A cipő legyen kényelmes méretű, csupán enyhén emelt sarokkal, mivel a túl szűk orrú cipő akadályozza a láb megfelelő vérellátását, a 4-5 cm-nél magasabb sarkakon pedig nem egészséges a láb teherelosztása, ami szintén erősítheti a görcshajlamot. Ha ortopédiai rendellenességre gyanakszik, keressen fel szakorvost és szükség esetén használja is a testre szabott betétet, hiszen az elhanyagolt lúdtalp sok bajt okozhat.

    Ha az izomgörcs nehezen múlik el, vagy ha gyakran jelentkezik, érdemes egy általános kivizsgálást kérni a tünetek hátterében lévő okok felderítésére, hogy a szervezetből hiányzó ásványi anyag pótlásával vagy az esetleg addig fel nem ismert betegség kezelésével megszüntethessék.