• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    A derékfájás a leggyakoribb munkahelyi ártalom

    A derékfájás a leggyakoribb munkahelyi ártalom 

    Akár aránytalanul sok üléssel, állással járó, akár nagyobb erőkifejtéseket, hajolgatást, emeléseket igénylő, dinamikus munkát végez, a mozgásszerveit mindkettő nagyon megviselheti. Sokat árt a stressz és a munkahelyen vagy az odautazás közben elszenvedett vibráció is. Szakorvosok tanácsait gyűjtöttük össze arról, milyen munkahelyi gerincvédelemre, prevencióra van lehetőség.

    A derék- és nyakfájás igen gyakori a fejlett ipari társadalmakban: a népességnek jóval több mint kétharmada szenved legalább életében egyszer vagy visszatérően a mindennapi életet befolyásoló derékfájásban. Elképesztő adat, hogy már a serdülőket is érinti, a leggyakrabban pedig a 35-55 éves korúakkal fordul elő. Az esetek 85 százalékban nincs kimutatható betegség a derékfájdalom hátterében, vagyis ilyenkor az iskolai, a munkahelyi illetve a szabadidős körülmények, tevékenység, testtartás okolható a tünetekért.

    A számítógéppel végzett munka miatt vált egyre gyakoribbá a nyaki fájdalom is. A derék- és a nyaki fájdalmak okaiban egyaránt fontos szerepet játszanak civilizációs tényezők: így például a hosszas ülő munka, mely a legalsó porckorongra ötször akkora terhelést ró, mint a járás és az állás, és rontja a gerinc környéki izomzat vérellátását.

    A derékfájás a fejlett ipari országokban és hazánkban is a keresőképtelenség második leggyakoribb oka, a keresőképtelen napokat számítva pedig az első helyen áll. Ennél is jelentősebb tény, hogy a mozgásszervi betegségek a korai halálhoz vezető szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is fokozzák. Az adatok mutatják, mekkora szükség van a munkahelyi prevencióra és egészségfejlesztésre a munkahely okozta mozgásszervi betegségek csökkentéséért.

    fajdalmaim-vannak-gerincfajdalom

    Négy tipp a munkahelyi gerincvédelemhez

    Az adott munkahely helyi adottságainak figyelembevételével lehet kiválasztani a gerinckíméletre vonatkozó szakértői javaslatok közül a leginkább megvalósíthatót. A szakorvosok a munkahelyi prevenciós beavatkozásként a gerincvédő oktatást, a deréktámaszt, a tornagyakorlatokat, a munkahely ergonómiai javítását, a rizikótényezők csökkentését ajánlják.

    Gerinctorna

    A mozgásszervi betegségekre hajlamosító mozgásszegénység, a sok ülés, illetve a gerincet és az ízületeket terhelő mozgásformák hatását ellensúlyozni legjobban tornagyakorlatokkal lehet. Fontos a rendszeresség, ezért legszerencsésebb, ha magán a munkahelyen találnak erre alkalmas helyiséget. Ha ilyen nincs, akkor egy a munkahelyhez közeli edzőtermet célszerű választani a munkavállalók számára szervezett torna céljára.

    A torna vezetéséhez olyan szakembert kell keresni, aki ért a gerinc és ízületvédelemhez, így legjobb, ha gyógytornász irányítja. A naponta pár percben végzendő gyakorlatok telepíthetők számítógépre, lehet szervezni heti egy-két alkalmas csoportos gyógytornát is, és a rendszeresség biztosítható úgy is, ha a dolgozók belépőt, bérletet kapnak egy közeli edzőterembe, ahol gyógytornász vezeti a gerinctornát.

    Deréktámasz

    A derekat különböző módon és eszközökkel lehet megtámasztani, azért, hogy az ágyéki gerincet az élettani homorulathoz közeli tartásban segítsen megtartani az ülés során is, mivel az üléskor „hátragömbölyödő” derék különösen nagy terhet jelent az ágyéki porckorongokra. A deréktámasz különböző eszközei közül a nehéz súlyokat emelő, derékfájós dolgozók részére az ún. tűzoltóöv vagy az ehhez hasonló tépőzáras fűző ajánlható, melyet szakorvos írhat fel, és a gyógyászati segédeszköz boltban kapható.

    Ülő munkát végzők esetében a szék támlája lehet olyan kialakítású, hogy az ágyéki gerinc homorulatát megtámasztja, de a szék támlájára és az autóülésekre utólagosan is fel lehet tenni a gyógyászati segédeszköz boltokban recept nélkül kapható deréktámasz-párnát. Az ún. aktív ülést segítő eszközök a derék megfelelő helyzetét a medence alátámasztással segítik elő. Ilyen a fitball, fizioball: nagy (kb. 1 m átmérőjű) rugalmas labda, amin ülni és tornászni is lehet. Többféle kivitelben létezik az ékpárna is, laticelből vagy levegővel töltött gumiból.

    Mindenképpen a dolgozók maguk döntsék el, hogy jólesik-e ezen eszközök használata és mennyi ideig. A térdeplőszék a testhelyzet változtatására nyújt lehetőséget, állandó ülőbútornak nem jó, a térdet erősen igénybe veszi.

    Oktatás, gerinciskola

    Gerinciskolát a derékfájós dolgozóknak érdemes szervezni, sajnos, a még panaszmentes dolgozók részére nem bizonyított a hatásossága. Egyrészt a gerinc- és ízületvédelem mindennapi alkalmazását, másrészt a gerincet védő tornagyakorlatokat lehet ezen elsajátítani. Ha a munkáltató azt akarja, hogy a dolgozói hatékony prevenciós beavatkozásban részesüljenek, vagyis tornázzanak rendszeresen, akkor ne gerinciskolát szervezzen, hanem inkább a dolgozók tornavégzését támogassa, segítse elő és szervezze, illetve várja el.

    Munkahelyi ergonómia javítása, kockázatcsökkentés

    A gerincet terhelő munkahelyeken minden olyan beavatkozás, mely a gerinc és ízületek terhelését csökkenti, egyúttal ergonómiai beavatkozás is, amely irányulhat a munkafolyamatra, a munkahely adottságaira, és magára a dolgozóra. A munkafolyamatra vonatkozó beavatkozások elemzik az egyes munkafolyamatok kockázati tényezőit, majd csökkentik ezeket. Kockázatot jelentő munkafolyamat-elemek például az emelés, hajolás, csavarodás, csavarodva hajolás, nehéz fizikai munka, statikus testhelyzet, vibráció. A kockázatot különböző munkaeszközök alkalmazásával, vagy a munkahely áttervezésével is lehet csökkenteni. Ez az új munkahelyeken ajánlott, illetve ott, ahol feltűnően gyakori a gerinc- és ízületi panaszok miatti táppénz és a munkából kiesés. Mivel a szakemberek szerint kimutatható a kapcsolat a pszichés tényezők és a gerincpanaszok között is, ezért minden olyan egészségfejlesztés, amely a dolgozók lelki egészségére hat, egyúttal a gerincpanaszok megelőzését is segíti.

    (forrás: gerinces.hu)

    Oktató filmek