• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Vese világnapja

    Nyolc dolog, amivel vigyázhat a veséjére

    Elképesztő adat: Magyarországon minden tizedik ember érintett valamelyik vesebetegségben. A veseproblémák sokáig észrevétlenül maradhatnak, a lappangó, sokszor váratlanul kiderülő, alattomos betegségek nagy része azonban odafigyeléssel megelőzhető lenne. A vese létfontosságú szerepére, a szűrés, megelőzés lehetőségeire szeretnék a szakemberek a figyelmet felhívni a Vese Világnapján, amelyet idén március 12-én tartanak. A Magyar Nephrologiai Társaság ez alkalomból a Nemzeti Vese Program keretében megfogalmazott néhány egyszerű alapszabályt tett közzé, amelyek betartásával mindenki sokat tehet veséje egészségének megőrzéséért.

    water-03

    A vesebetegségek az életminőséget nagyban befolyásoló „csöndes gyilkosok”. Kialakulásuk kockázatát legjobban azzal csökkenthetjük, ha mindent megteszünk azoknak a betegségeknek az elkerüléséért, amelyeknek egyik, kevésbé ismert szövődménye éppen a vesefunkció romlása. Ezek az érkárosító betegségek - például a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint, a II. típusú cukorbetegség és az elhízás - többnyire életmódhoz kapcsolódnak, így az életvitel és a táplálkozás egészségesebbé tételével nagy eséllyel megelőzhetők lennének. Nephrológus szakemberek az alábbi nyolc jó tanácsban foglalták össze a legfontosabb teendőket:


    1. Legyen fitt és aktív!

    A mozgás, testünk fitten tartása segít normalizálni a vérnyomást, ezáltal csökkenti a krónikus veseelégtelenség rizikóját. A “Mozgásban a vese egészségéért” elvet egyre többen követik világszerte, sétálnak, gyalogolnak, futnak és kerékpároznak. Csatlakozzon Ön is!


    2. Tartsa kontroll alatt vércukorszintjét!

    A cukorbetegek mintegy felében fejlődik ki a cukorbetegséggel kapcsolatos diabéteszes nefropátia, számukra tehát a vesefunkció rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen. A cukorbetegség következtében kialakuló vesekárosodás mérsékelhető vagy teljes mértékben kivédhető, ha idejében észleljük. Ezért emelkedett vércukorszint esetén fontos, hogy rendszeresen ellenőriztesse vércukorszintjét.


    3. Ellenőrizze vérnyomását!

    Míg az közismert, hogy a magas vérnyomás agyvérzéshez, illetve szívinfarktushoz vezethet, azt már kevesebben tudják, hogy ez a leggyakoribb oka a vesebetegség kialakulásának is. 140/90 Hgmm feletti vérnyomásértékek esetén beszélünk magas vérnyomás betegségről. A magas vérnyomás nagyobb valószínűséggel okoz vesekárosodást azokban az esetekben, amikor más betegségekkel is társul, mint pl. cukorbetegség, magas koleszterinszint és szív-, érrendszeri betegségek.


    4. Étkezzen egészségesen és kerülje a túlsúlyt!

    Az ideális testsúly segít kivédeni azoknak a betegségeknek a kialakulását, amelyek krónikus veseelégtelenséghez vezethetnek. Az egészséges étrend alapja a felesleges kalóriák, a cukor és a zsírbevitel korlátozása, a rostban és vitaminokban gazdag friss élelmiszerek fogyasztása. Emellett a veséjét azzal is kíméli, ha csökkenti a só fogyasztását. Az ajánlott nátriumbevitel 5-6 gramm naponta (egy teáskanálnyi só tartalmaz ennyit).


    5. Fogyasszon elegendő folyadékot, elsősorban vizet!

    megfelelő folyadékbevitel a vese egészségéhez elengedhetetlen. A bőséges vízfogyasztás segíti a vesét megtisztítani a szervezetet a sótól, a húgysavtól és a méreganyagoktól, ezáltal csökken a krónikus vesebetegségek kialakulásának esélye. Egészséges, felnőtt, átlagos súlyú ember számára napi két és fél liter folyadék elfogyasztása ajánlott, bizonyos körülmények között pedig, például nagyobb aktivitás, meleg, száraz levegő, lázas állapot esetén ennél több is szükségessé válhat. Vesebetegség esetén a kezelőorvossal kell konzultálni a folyadékigényről: van olyan elváltozás, amikor bőséges folyadékbevitelre van szükség, és olyan is, amikor éppen ellenkezőleg, a folyadékbevitel időleges korlátozására van szükség.


    6. Tegye le a cigarettát!

    A dohányzás lelassítja a vese véráramlását. Amennyiben kevesebb vér jut a vesékbe, romlik a vesefunkció. A dohányzás a vesedaganatok kockázatát is mintegy 50 százalékkal megnöveli.


    7. Kerülje a vény nélküli gyógyszerek rendszeres szedését!

    Vannak olyan, általánosan elterjedt gyógyszerek, fájdalomcsillapítók, gyulladás gátlók, amelyeknek a rendszeres szedése vesekárosodást okoz. Ezek alkalmi használata nem jelent veszélyt, különösen, ha a vese egészséges. Azonban a huzamos, rendszeres alkalmazásuk (például krónikus fájdalom csillapítására ízületi gyulladás vagy derékfájdalom esetén) már bajt okozhat. Ilyenkor szakorvos segítségével olyan szert kell választani, amely a fájdalmat csökkenti, de a vesét a legkevésbé károsítja.


    8. Ellenőriztesse vesefunkcióját!
    Egészségesen is ajánlatos évente legalább egyszer felkeresni a háziorvost egy általános vizsgálatra, és egy laboratóriumi vér- és vizeletvizsgálatot kérni. Ha pedig egy vagy több “nagy kockázati tényezővel” rendelkezik, például cukorbetegségben, magas vérnyomásban szenved, túlsúllyal küzd illetve, ha a családjában már előfordult vesebetegség, akkor a vesefunkciók rendszeres ellenőriztetése különösen fontos.