• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Napszúrás ellen

    A napok óta tartó kánikula után hőségriadót vár az ország a hétvégére, ami az idősek és a fiatalok szervezetét egyaránt megviseli. Az alábbiakban Dr. Nagy-László Nóra, a Budai Egészségközpont szakorvosának tanácsait olvashatjuk azzal kapcsolatban, hogy milyen veszélyeket tartogat a hőség és mi a teendőnk annak érdekében, hogy rosszullét nélkül vészeljük át az átlagosnál is melegebb napokat.

     

    Panaszok a hőségben

    A kánikula mindenkit megvisel, főként azokat, akik érzékenyebbek a nagyfokú hőmérsékletváltozásokra, így az időseket, a szívbetegeket, a magas vérnyomásban, anyagcsere-betegségben (pl. cukorbetegség, köszvény) szenvednek. A leggyakoribb panaszok a hirtelen vérnyomásváltozás, szédülés, fejfájás, nehézlégzés, szívdobogásérzés. Fokozott veszélynek vannak kitéve a munkájukat szabadban végzők, náluk a munkáltató feladata a helyes munkaszervezés biztosítása. A nagyfokú folyadék-, és sóveszteség veszélyes a csecsemőkre is, esetükben a szülőknek a megelőzésre kell odafigyelniük.

    nap-ellen

    Napozási szabályok

    A legjobban természetesen víz közelében lehet elviselni a hőséget, persze a napozás szabályainak szigorú betartása mellett:

    • megfelelő fényvédelem a bőrnek és a szemnek,
    • délelőtt 11 és délután 3 óra között lehetőleg ne tartózkodjunk a tűző napon,
    • igyunk sok folyadékot.

     

    Napszúrás és hőguta ellen

    Az erős, hosszabb ideig tartó napsugárzás egyik kellemetlen mellékhatása - akár vízparti nyaralás, szabadtéri programok vagy szabadban végzett munka esetén - lehet a napszúrás, melynek leggyakoribb tünetei a fejfájás, hidegrázás, általános gyengeség, szédülés, hányinger, szapora szívverés. Súlyosabb esetben hőguta is kialakulhat, a szervezet ebben az esetben nem tudja leadni a felesleges hőt, ezért túlmelegszik, ez eszméletvesztéssel, görcsökkel is járhat.

     

    Megelőzésképp

    • viseljünk szellős, bő ruházatot,
    • folyamatosan frissítsük testünket,
    • igyunk az átlagosnál több folyadékot,
    • kerüljük az alkoholos italok, kávé fogyasztását,
    • a napon mindenképpen viseljünk valamilyen kalapot, laza szövésű sapkát,
    • mielőtt beülünk az autóba, szellőztessük ki azt,
    • gyermeket vagy a házi kedvencünket pedig véletlenül se hagyjuk a parkoló járműben!

     

    Csökkenő reakcióidők!

    A nagy melegben fáradékonyabbak, aluszékonyak vagyunk, szinte semmire sincs energiánk. Ennek köszönhetően a reakcióidőnk is csökkenhet, mely főként vezetés közben okozhat problémát. A következő tanácsokat érdemes betartani vezetéskor:

    • a hőségben legyünk körültekintőbbek és vezessünk lassabban,
    • az esetleges baleset elkerülése érdekében tartsunk nagyobb követési távolságot,
    • ha hosszabb útra indulunk, gyakrabban álljunk meg, iktassunk be pihenőt és frissítsük fel magunkat!

    "A megfelelő elővigyázatossággal elkerülhető, hogy a nagy meleg miatti rosszullétek megkeserítsék a mindennapjainkat. Aki érzékeny az időjárás változásra, figyelheti az előrejelzést, így fel lehet készülni az estleges fronthatásokra. Aki vérnyomásproblémával, szívproblémával, krónikus betegséggel küzd, lehetőleg minél kevesebbet tartózkodjon a hőségben, a kánikulai napokra lehetőleg ne tervezzen fizikai megterheléssel járó elfoglaltságot (pl. kirándulás, kertészkedés, nagyobb bevásárlás). Nagyon fontos a helyes étkezés is, a szervezetet legkevésbé megterhelő, könnyű ételek fogyasztása javasolt, tanácsos kerülni a túl fűszeres, túl sós, túl édes ételeket, hiszen azok is hatnak folyadékháztartásunkra. A folyadékpótlásra a szénsavmentes ásványvíz javasolható" - tette hozzá a doktornő.