• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    A mindfulness tréning sikerei

    A Budai Egészségközpontban a túljelentkezés miatt immáron harmadik alkalommal indult tudatos jelenlét alapú stresszcsökkentő (mindfulness) tréningünk. Az eddigi tapasztalatokról, visszajelzésekről és sikerekről a képzés vezetőjét Dr. Perczel - Forintos Dóra klinikai szakpszichológust, pszichoterapeutát kérdeztük.

    mindfulness-sikerek

    Mi a mindfulness terápia célja?

    Napjainkban rendkívül tevékeny életet élünk, és ennek következtében annyira leterheltek vagyunk, hogy alig tudunk arra figyelni, amit éppen csinálunk, alig tudunk a jelenben lenni. Az embernek állandóan azon jár az esze, hogy mit kell még elvégezni, de ehelyett sokkal fontosabb lenne az, hogy testben és lélekben jelen legyünk az életünk aktuális helyzeteiben. Legalább ennyire fontos, hogy képesek legyünk elfogadni azt, ami van. Nem felháborodva, nem kritizálva gondolni a határidőkre, a megterhelő, konfliktusos élethelyzetekre, hanem elfogadással, hiszen mindezek a nehézségek az élet természetes velejárói. Csak így tudunk a jelen valóságra figyelni. A szenvedés, a feszültség abból adódik, hogy az emberek tiltakoznak ezek ellen, és általában kétféleképpen reagálnak a stresszhelyzetekre. Van, aki magát vádolja, és van, aki csak a másikban látja a hibát. Az előbbi típusba tartozóknak alacsony az önbizalmuk, míg az utóbbi agresszívabb típus.

    Milyen tapasztalatokkal gazdagodott az elmúlt képzések során?

    Nagyon hálás vagyok a Budai Egészségközpontnak, hogy nyitott a mindfulness tréningre, mert rendkívül nagy az igény a lakosság részéről a hatékony stresszkezelő módszerek iránt. Még minket is meglepett a nagy érdeklődés és a várólista. Az elmúlt tréningek során szerzett tapasztalataim nagyon jók, de szerencsére nemcsak én, hanem a résztvevők is pozitívan nyilatkoztak a tréningről.

    Milyen problémákkal keresték meg a képzésen résztvevők?

    A csoportlétszám 6 fő, a jelentkezők életkora 35-60 év közötti. Az érdeklődők változatos igényekkel és különféle problémákkal jelentkeznek a csoportba. Az első turnusban érdekes módon főleg pánikbetegséggel és hipochondriával küzdők vettek részt. Ők elsősorban olyan idegi eredetű testi panaszokkal jelentkeztek, mint a szédülés, a fejfájás vagy a hátfájás, amelyek hátterében nem lehetett szervi elváltozást kimutatni. A második és harmadik csoportban voltak/vannak depressziós résztvevők vagy nagyon hajtós, stresszes életmódot folytató, magasan kvalifikált vezetők is. De van nyugdíjas csoporttagunk is, aki elhúzódó gyászreakcióban maradt benne, a házastársát évekkel veszítette el, de azóta is csak rá tud gondolni. Még csak három  alkalmon vagyunk túl ebben a csoportban, de már most érezhető a mindfulness pozitív hatása. Érdekesség, hogy a tréningre többnyire nők jelentkeznek, holott a férfiaknak ugyanúgy sokat segíthet a tudatos jelenlét elsajátításának a képessége.

    Hogyan működik a képzés során a csoport ereje?

    Azt tapasztaltam, hogy nagyon szoros kapcsolat alakult ki a jelenlévők között, sőt barátságok is születtek, noha ez nem tartozik a csoport kifejezett céljai közé. Sőt, az az igény is megfogalmazódott, hogy jobb lenne, ha nemcsak 8 alkalomból állna a tréning, hanem hosszabb ideig tartana. Egy idő után ugyanis nemcsak a tréning kapcsán létrejövő tapasztalatokról beszélgettünk, hanem előkerültek mélyebb, magánéletbeli kérdések is, amelyek megbeszélése jóval több időt és másfajta terápiát igényelne. A második csoportban volt például egy magas beosztásban dolgozó hölgy, akinek a sok munka és leterheltség miatt hátfájása lett, ráadásul az ötéves kislánya is gyakran idegesítette. A probléma megoldásában a csoport őszintesége nagyon jól működött. Szembesítették a hölgyet azzal, hogy a gyerek jogosan igényli a figyelmet, amikor érzi, hogy az anyukája teljesen máshol jár már gondolatban. Én pszichoterapeutaként finomabban vezettem volna rá erre, de a hölgy elfogadta a csoport véleményét és belátta, hogy a többieknek igazuk lehet. Elkezdett változtatni a gondolatain és a viselkedésén, és meglepetten tapasztalta, hogy a kislánya is mennyivel kezelhetőbb lett. De azért persze előfordul, hogy a csoporthelyzet nehézséget jelent valakinek. Jelentkezett például egy 75 éves hölgy is, aki az első alkalom után azt mondta, hogy őt feszélyezi a csoport, ezért neki felajánlottam a tanfolyam terhére az egyéni konzultációs lehetőséget. 

    Van olyan esete, amelyet nagy sikernek élt meg?

    Igen, mindhárom eddigi csoportban teljesen egyértelműen pozitívak voltak a visszajelzések, a résztvevők elmondták, hogy nemcsak egy egyszerű stresszkezelő technikát, hanem egy új szemléletet sajátítottak el, aminek a hatására megváltozott az életük. Például az egyik résztvevő egy középkorú nő volt, aki valaha sportolt, napjainkban vállalkozóként dolgozik a férjével együtt. Kifejezetten indulatos, lobbanékony személyiség, aki ezt egyáltalán nem ismerte fel magán. Rendszeresen konfliktusba keveredett a környezetével, mert keményen és rendre utasítóan viselkedett szinte mindenkivel és ha nem tudta elérni a célját, egyből agresszívvá vált. A tudatos jelenlét meditációnak köszönhetően rájött arra, nem várhatja el mindenkitől, hogy megfeleljen az ő elvárásainak, ráadásul ezzel a viselkedéssel csak még inkább elriasztja az embereket magától. A felismerés után másként kezdett gondolkodni, és megértette, hogy a békés együttélés egyik legfontosabb feltétele az, ha elfogadjuk a másik embert és nem akarjuk mindenképpen megváltoztatni. Minél türelmesebben viselkedett, a környezete is annál segítőkészebb lett vele szemben.