• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Mit reggelizzen a gyerek?

    Nyakunkon az iskolakezdés, ezért Wolher Veronika dietetikusunkat kérdeztük, hogy milyen reggelit érdemes a gyerekeknek adni, illetve milyen tízórait, uzsonnát csomagoljunk nekik.

    Mit reggelizzen a gyerek?

    A rendszeres és minőségi reggelizés segítheti a gyermekeket iskolai teljesítményükben. Ráadásul számos vizsgálat kimutatta, hogy azoknál a gyermekeknél, akik kihagyják a reggelit, nagyobb a túlsúly és elhízás aránya. Érdemes olyan nyersanyagokat választani, amit szeret a gyermek, de mégis viszonylag sokáig energiát biztosítanak az iskolapadban a koncentrációhoz. Helyezzük előtérbe a teljes kiőrlésű, magas rosttartalmú kenyérféléket, pékárukat. Válasszunk a sovány felvágottak közül, mint például a sonkafélék. Kenhetünk a kenyérre zöldségkrémet is, például vöröslencsekrém, padlizsánkrém, humusz stb.  A friss zöldségek se maradjanak ki a reggeliből. Kínálhatunk a szendvics mellé tej-, tejtermékeket, illetve gyümölcsöt. A cukrozott reggelizőpelyhek helyett válasszuk a hozzáadott cukrot nem tartalmazó, natúr készítményeket. Keverhetünk hozzá friss gyümölcsöt, olajos magvakat. Ezen kívül ne feledkezzünk meg a folyadékfogyasztásról reggel sem!

    gyerek-reggeli

    Mit csináljunk, ha reggel nincs étvágya a gyereknek?

    Étvágytalanság esetén indíthatunk egy kevés savanykás gyümölcslével, gyümölcspürével (elég ebből pár kanál is). Ez képes beindítani a nyálelválasztást, így fokozva az emésztést, az étvágyat. Hagyjunk időt a gyermeknek az étkezésre. Érdemes akár egy picivel korábban felkelni, vagy többször megkínálni a reggelivel. Amennyiben ekkor is visszautasítja csomagoljuk el, hogy el tudja magával vinni, hátha az első óra végére már megjön az étvágya.

    Mit ajánlott tízóraira és uzsonnára csomagolni a gyereknek?

    Gyümölcsöt, zöldséget, kisebb szendvicset, akár valamilyen zöldségkrémmel megkenve. Lehet joghurt, kefir, tejdesszert, hozzáadott cukrot nem tartalmazó, magas rosttartalmú keksz, vagy egy kis dobozban előre elkészített zabkása gyümölccsel. Megfelelő lehet kisétkezésre egy rozskifli is, sajttal és zöldséggel.

    Az iskolai büfék kínálatából mit érdemes választani?

    A különböző iskolai büfék választéka elég eltérő lehet. Sok helyen még mindig megtalálható például a csokoládé, chips, finomított pékáru, cukorka. Azonban vannak nagyon jó példák is, ahonnan tényleg nyugodt szívvel választhat a gyermek akár gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű szendvicset, tej-, tejterméket. A büfé előtt állva általában úgyis a gyermek óhaja, illetve a kortársak hatása fog érvényesülni. Ha már otthon tudatos táplálkozásra igyekszünk nevelni a gyermeket, nagyobb eséllyel fogja az egészségesebb nyersanyagokat, élelmiszereket választani a büféből is. A kevésbé egészséges kínálatot felsorakoztató iskolai büfék esetében sok esetben jobb megelőzni a kísértést és ha mód van rá, akkor előre elkészíteni az egészséges tízórait, vagy uzsonnát, amit magával tud vinni a gyermek.

    Mit egyen ebédre a gyerek?

    Általában a többség menzai étkezést vesz igénybe, ami adott, a közétkeztetési rendeletnek megfelelő. Amennyiben a gyermek nem vesz igénybe menzai étkeztetést, úgy célszerű a legfrissebb hazai táplálkozási ajánlást, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége által kidolgozott OKOSTÁNYÉR® 6-17 éveseknek szóló ajánlást szemügyre venni, és ez alapján összeállítani a gyermek főétkezését.

    Az iskolakezdés feszültsége hogyan hat ki a gyerek étkezési szokásaira?

    Ez egyénenként változó lehet. Vannak gyerekek, akik stresszevéssel reagálnak bizonyos feszültebb helyzetekre, ugyanakkor vannak olyan esetek, ahol éppen az ételek visszautasítása figyelhető meg. Ilyen esetben célszerű a kiváltó okot megkeresni és megszüntetni, amennyiben pedig szükség van rá, gyermekpszichológushoz fordulni.

    A cikk Wolher Veronika közreműködésével készült.

     Tetszett ez a cikk? További érdekes és hasznos tartalmakért iratkozzon fel hírlevelünkre itt!