• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Mit egyen a gyerek?

    Előző cikkünkben Wolher Veronika dietetikusunkat kérdeztük az iskolakezdés kapcsán a gyerekek étkeztetéséről, most pedig néhány általános tanácsot ad a táplálkozástudományi szakértő.

    Mit egyen a gyerek?

    Zöldségekben, gyümölcsökben, halakban, teljes kiőrlésű gabonafélékben, rostokban gazdag, rendszeres táplálkozás ajánlott gyermeknek, felnőtteknek egyaránt. Az egészséges táplálkozási ajánlás szerint naponta 4 adag zöldséget vagy gyümölcsöt kell elfogyasztani. Ebből legalább 1 adag friss vagy nyers legyen. A burgonya nem számítható be a napi 4 adagba. 1 adag = 10 dkg friss, párolt vagy főtt, idényjellegű zöldség vagy gyümölcs (pl. egy közepes paprika, paradicsom, 1 közepes alma vagy narancs) vagy 1 kistányér saláta vagy 1 kis pohárnyi bogyós gyümölcs.

    mit-egyen-a-gyerek

    Mit igyon a gyerek?

    Fontos felhívni a gyermekek figyelmét a rendszeres folyadékfogyasztásra. Részesítsük előnyben a vízfogyasztást: ez lehet csapvíz, szűrt víz vagy ásványvíz. A víz mellett színesíthetjük a folyadékbevitelt cukrozatlan gyümölcsteával, vízzel higított százszázalékos gyümölcslevekkel, zöldség-, vagy gyümölcsalapú turmixokkal.

    Mi legyen a nassolnivaló?

    Az édességet próbáljuk helyettesíteni gyümölcsökkel, zöldségekkel. A zöldséghez lehet kínálni különböző ízesítésű joghurtos, kefires mártogatókat. A zöldségeket sütőben meg is süthetjük, miután nagyon vékonyra szeleteltük, így készül a házi zöldségchips. Elérhetők már tönköly pálcák, tallérok, perecek. Készíthetünk otthon házi joghurtot, melyet feldobhatunk gyümölcsökkel, házi lekvárral, olajos magvakkal. A kekszek közül válasszuk a hozzáadott cukrot nem tartalmazó, magas rosttartalmú készítményeket. Ha süteményekről van szó, akkor ezek esetében is a fő cél, hogy minél kevesebb cukrot tartalmazzanak, illetve a fehér liszt mellett/helyett rozs-, tönköly, teljes kiőrlésű lisztből készüljön. A süteményeknél a krémes, habos-babos variációkat mellőzzük, a gyümölcsös kedvezőbb választás.

    A válogatós gyerek kedvét hogyan hozhatjuk meg az egészségesebb étkezéshez?

    Sokaknál már az is segíteni szokott, hogy ha bevonjuk őket az ételek elkészítésébe. Ezáltal jobban megismerhetik az alapanyagokat, több információjuk lesz a készülő ételekről. Az is jó megoldás lehet, ha a nem szívesen fogadott nyersanyagot játékosan, viccesen tálaljuk számukra. Mindenekelőtt a legfontosabbnak azt tartom, hogy már kisgyermekkortól minél több nyersanyaggal ismertessük meg a gyerekeket, és könnyebben elfogadják az új alapanyagokat, ha a szülők nyersanyagválasztása is változatosságot mutat. A szülői példamutatásnak ez esetben is kiemelkedő preventív szerepe van.

    A cikk Wolher Veronika közreműködésével készült.

     Tetszett ez a cikk? További érdekes és hasznos tartalmakért iratkozzon fel hírlevelünkre itt!