• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Miért fáj jobban a hátunk télen?

    Tévhit, hogy a hideg időjárás mozgásszervi panaszokat váltana ki, de miért éljük meg a fájdalmat intenzívebben a téli időszakban?

    hátfájás

    A hideg időjárás hátfájást okozhat?

    Általánosságban véve elmondható, hogy a hideg nem okoz hátfájdalmat, de a már meglévő panaszokat felerősítheti az arra érzékenyeknél, azáltal, hogy a hideg levegő többek között a gerincet támogató izmok, inak és szalagok megfeszülését, merevségét okozhatja. Ezen kívül alacsony hőmérséklet esetén a vazokonstrikciónak nevezett folyamat indul be az emberi testben, ami azt jelenti, hogy a végtagok erei valamelyest beszűkülnek. Mindez összességében nagy terhet ró a gerincre és az érzékeny ideggyökökre, ami végül fájdalmat okozhat. Illetve, ha az ízületek már gyulladásban vannak, akkor a légnyomás és/vagy a hőmérséklet csökkenése, ingadozása szintén fájdalmat és akár duzzanatot eredményezhet. Ráadásul a feszes, hideg izmok, inak és ínszalagok sokkal érzékenyebbek a további megterhelésre és a sérülésekre is.
     

    Van összefüggés a hideg és a mozgásszervi panaszok között

    Több tanulmány számolt be arról, hogy valódi összefüggés van az alacsony hőmérséklet és a mozgásszervi panaszok felerősödése között. Például egy 2012-es svéd tanulmány közel 135.000 építőmunkást vizsgált, akik naponta több órát töltöttek hidegben és a kutatók arra jutottak, hogy a hidegebb hőmérsékleten dolgozó férfiaknál többször alakult ki hát- és nyaki fájdalom, azokhoz az emberekhez képest, akik napjaik nagy részét beltéren, melegben töltötték.
     

    Több tényező együttes fennállása

    Kutatók megfigyelték, hogy az alábbi tényezők hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a téli hónapokban hajlamosabbak vagyunk a mozgásszervi fájdalmak, így a hátfájás intenzívebb megélésére:

    • a hideg miatt a vérkeringésünk megváltozhat
    • a légköri nyomás duzzanatot és gyulladást okozhat
    • a fájdalom receptorok érzékenyebbé válnak a tél folyamán
    • a komor, sötét téli napok hozzájárulhatnak a D-vitaminhiány és akár a depresszió kialakulásához is, melyek szintén súlyosbíthatják a hátpanaszokat
    • általában szeptembertől kezdődően elkezd radikálisan csökkenni a testmozgás mennyisége az év végéig, ami szintén nem tesz jót a mozgásszervrendszerünknek, hiszen az izmoknak folyamatos edzésre van szükségük ahhoz, hogy erősek maradjanak.

     

    Hogyan kerülhetjük el a hátfájást télen?

    Először is fektessünk kimondottan nagy hangsúlyt a megelőzésre. Ha tudjuk, hogy a téli hónapokban hajlamosabbak vagyunk a hátfájdalom intenzívebb megélésére, akkor még a hideg idő beköszönte előtt kezdjük el az ellenintézkedések sorát elvégezni.
     

    1.  Nézzük át a ruhatárunkat. Van elég meleg és vízhatlan ruházatunk, cipőnk a hideg, nyirkos és szeles időre? Ha nincs, akkor szerezzünk be. Ne felejtsük el a sapkát és a kesztyűt se! Érdekes tény, hogy szervezetünk csak azután fordít energiát a végtagok, az orr és a fülek felmelegítésére, miután a létfontosságú szervek számára már biztosította a megfelelő hőmérsékletet (36-37 fok). 
    hátfájás
    2.  Otthonra is érdemes betárazni egy-két elektronikusan melegíthető párnából vagy takaróból, és lehetőség szerint a régi, nem jól funkcionáló nyílászárók cseréjét se halogassuk tovább. 
    3.  Még tél elején gondoljuk át, hogy mit fogunk sportolni a következő hónapokban és szánjuk rá magunkat, hogy nem fogjuk elbliccelni a testmozgást. Ha otthon fogunk tornázni, jógázni stb., akkor ellenőrizzük le, hogy minden eszköz adott-e ehhez, és ha nem, akkor pótoljuk a hiányzókat. Nem árt az se, ha előre összeállítunk magunknak egy edzéstervet. 
    4.  Télvíz idején a meleg fürdőzés jót tesz a testi és lelki egészségünknek egyaránt, így ha szeretnénk eljárni gyógyfürdőbe (ha majd lehetőség lesz rá), akkor váltsunk oda is bérletet vagy legalább otthonra szerezzünk be néhány tasak fürdősót, melyekkel felmelegíthetjük és ellazíthatjuk kihűlt tagjainkat.