• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-52-00 | E-mail: info@bhc.hu
    Cikkek
    2022-es cikkek
    2021-es cikkek
    2020-as cikkek
    2019-es cikkek
    2018-as cikkek
    2017-es cikkek
    2016-os cikkek
    2015-ös cikkek
    2014-es cikkek
    2013-as cikkek
    2012-es cikkek
    2011-es cikkek
    2010-es cikkek
    2009-es cikkek

    Így ártunk a testünknek az ünnepek alatt

    Kalóriadús ünnepi ételek, kevés mozgás, sok alkohol és hajnalig tartó bulik: az ünnepi időszak komoly csapás az egészséges életmódra.

    Így ártunk a testünknek télen

    Az évi végi ünnepi időszakban még azok is hajlamosak kilengeni, akik egész évben odafigyelnek az egészséges táplálkozásra, a sok mozgásra és a megfelelő mennyiségű alvásra. Ráadásul nemcsak az ünnepi összejövetelek, hanem a karácsonyt megelőző fokozott stressz is árthat az egészségnek. De mivel is ártunk a legtöbbet ilyenkor?

    1. Fokozott stressz

    Ebben az időszakban sok munkahelyen gyakorlat, hogy előre dolgoznak, vagyis a karácsony és szilveszter közötti szünet feladatait előre teljesítik. A szoros határidők, beadandó feladatok és a karácsonyi előkészületek terhe együtt komolyan megnöveli a stressz-szintet. Nem meglepő, ha ilyenkor többen küzdenek alvászavarokkal, szorongással, feszültséggel.

    2. Elégtelen alvás

    A stressz mellett az időhiány is elégtelen alváshoz vezet. A munka mellett megszaporodnak a társas összejövetelek, céges bulik, amelyek mind a pihenéstől veszik el az időt. Csakhogy az alvás a szervezet biológiai szükséglete, megfelelő alvásmennyiség hiányában az immunrendszer súlyos ütéseket szenved, így sebezhetőbbé válik az olyan betegségek ellen, mint a megfázás vagy az influenza.

    3. Kevesebb mozgás

    Az ünnepek idején azok is hajlamosak elhanyagolni a mozgást, akik egyébként sokat és szívesen edzenek. Ennek főként az időhiány az oka, de hidegebb időben amúgy is nehezebb rávenni magunkat a kültéri aktivitásra. Pedig az edzés fokozza a szervezet anyagcseréjét, több kalóriát égetünk el segítségével, ami a nagy evések időszaka alatt kifejezetten hasznos. Ugyanakkor az is igaz, hogy közvetlenül az ünnepi időszak után általában nagy a tolongás az edzőtermekben a lelkiismeret-furdalás és az újévi fogadalmak miatt.

    4. Egészségtelen étkezés

    Az ünnepek alatt sokak számára kifejezetten nehéz betartani az egészséges étkezés szabályait. A legtöbb családban a nagy, sokfogásos lakomák az ünnep részei, sok helyen szinte sértésnek számít, ha valaki nem eszik eleget. A nehéz, zsírosabb fogásokat magas cukortartalmú édességek követik, amelyek ugyancsak megterhelik a szervezetet. Néhány nap kilengés után még viszonylag könnyű visszaállni az egészséges étkezésekre, de ha a kilengés hosszabb ideig tart, nehezebb lesz a lemondás is a cukros ételekről.

    5. Csökkentett vízbevitel

    Ugyancsak az ünnepi időszak hibái közé tartozik a vízivás elhanyagolása. Ennek oka nem az, hogy ilyenkor kevesebbet iszunk, hanem éppen ellenkezőleg: többet iszunk, de nem vizet, hanem alkoholos italokat, borokat, koktélokat, bólékat, cukros üdítőket. Több kávé is fogy, hogy tartani tudjuk a tempót, ami viszont vízhajtó hatású. Nem baj, ha átmenetileg kicsit több alkohol vagy üdítő fogy, de arra mindig ügyeljünk, hogy a vízivást se hanyagoljuk el. A túlzásba vitt alkohol és dohányzás viszont átmenetileg sem ajánlott.

    Így ártunk a testünknek télen

    6. Kiesés a napi rutinból

    Bár ez nem köztudott, de a napi rutinból való kiesés, a szokásos tevékenységek elmaradása ugyancsak károsíthatja, elsősorban a mentális egészséget. Ha a szokásos, egészségünk szempontjából fontos dolgokra nem jut idő, más, egészségkárosító tevékenységekre viszont igen, az sem a testnek, sem a léleknek nem jó. Éppen ezért az ünnepi rohanás és bulizás közepette is törekedjünk arra, hogy legalább egy-egy nyugalmasabb napot, egy-egy egészségesebb étkezést, sporttevékenységet iktassunk be. Így sokkal könnyebb lesz a visszatérés a januári hétköznapokhoz.

    Érdekesnek találta az olvasottakat? Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön első kézből kedvezményes szolgáltatásainkról, híreinkről, prevenciós tanácsainkról!